نقد و بررسی خشم آری! پرخاشگری هرگز.
عصبانیت و خشم یک احساس طبیعی و بخشی از واکنشهای انسانی است. هر فردی حق دارد احساس خشم کند و عصبانی شود، اما مهم است که آن را به درستی مدیریت کرده و از پرخاشگری اجتناب کند. پرخاشگری نه تنها مشکلات را حل نمیکند، بلکه میتواند روابط را تخریب کند و به خود و دیگران آسیب برساند.
نکته قابل تامل این است که با تقویت ویژگیهایی میتوان حس عصبانیت را کنترل کرد که این امر با تمرینهای آرامش بخش مانند تنفس عمیق یا تمرینات یوگا میسر خواهد شد اما در این بین افرادی هستند که تابآور نبوده و افراد تابآور را به مثابه افراد فرازمینی تصور میکنند که استعدادهای خاصی دارند و در نتیجه خود را محق به پرخاشگری میدانند.
یکی از موارد تعجبآور در سالهای اخیر این است که به رغم اینکه پرخاشگری منجر به نزاع یا موقعیت پرتنش میشود اما حس عصبانیتِ کنترل نشده همچنان در رگهای جامعه جاری است و کمتر به ویژگیهای افراد تابآور پرداخته شده و بسیاری از مردم، افراد تابآور را تافته جدا بافته قلمداد میکنند اما به راستی این ویژگیها چیست و آیا آنطور که اغلب تصور میشود، سخت و دست نیافتنی است؟
آموزش و یادگیری مهارتهای زندگی، مهارتهای تاب آوری و مهارتهای کنترل خشم دارای اهمیت ویژه ای هستند.
بدیعی نامقی مدرس آموزش خانواده و مهارتهای مدیریت دهن و مهارتهای زندگی در این زمینه می گویند: ویژگیهای افراد تابآور آنها را قادر میسازد تا با چالشهای زندگی کنار بیایند و از سختیها نجات پیدا کنند و هنگام گیر افتادن در شرایط بد، دست به پرخاشگری نزنند.
خودآگاهی و پذیرش خود، توانایی حل مساله، احساس کنترل بر زندگی، پشتیبانی اجتماعی، انعطاف پذیری، خوشبینی و نگرش مثبت و مدیریت استرس از جمله ویژگیهای افراد تابآور است. افراد تابآور دارای خودآگاهی بالایی هستند. آنها به نقاط قوت و ضعف خود آگاهاند و به جای انکار یا اجتناب از مشکلات، آنها را میپذیرند و با آنها مواجه میشوند و از تفکر خلاق و منطقی برای پیدا کردن راهحلهای مناسب استفاده میکنند.
افراد تابآور احساس میکنند که بر زندگی خود کنترل دارند. آنها معتقدند که میتوانند با تلاش و تصمیمات خود، زندگیشان را بهبود بخشند. داشتن روابط حمایتی و اجتماعی قوی از جمله ویژگیهای مهم افراد تابآور است. آنها از حمایت دوستان، خانواده و جامعه برخوردارند و در مواقع بحران از این حمایتها بهره میبرند.
این افراد توانایی انطباق با تغییرات و موقعیتهای جدید را دارند. آنها قادرند خود را با شرایط مختلف سازگار کنند و از تجربیات خود درس بگیرند. افراد تابآور معمولا دارای نگرش مثبت نسبت به زندگی هستند. آنها به آینده امیدوارند و به جای تمرکز بر جنبههای منفی، به جنبههای مثبت زندگی توجه میکنند. این افراد تکنیکهای مدیریت استرس را به خوبی میشناسند و از آنها استفاده میکنند. آنها میدانند چگونه با استرسهای روزمره و موقعیتهای پرتنش مقابله کنند.
تابآوری یک ظرفیت انسانی است که میتواند توسعه یابد و تقویت شود. رویارویی با تغییرات زندگی یک جنبه طبیعی از زندگی است و تابآوری، مهارتی است که افراد را قادر میسازد تا از نظر احساسی، مشکلات و شکستهای خود را مدیریت کنند.
ظرفیت تابآوری انسان متغیر است و میتواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد. این ظرفیت به تواناییهای ذاتی و تجربیات فرد بستگی دارد. ژنتیک و ویژگیهای بیولوژیکی، تجربیات کودکی و آموزش و یادگیری از عوامل مؤثر بر ظرفیت تابآوری به شمار میروند. به طورمثال کودکان با تجربههای مثبت و حمایتگرانه معمولا ظرفیت تابآوری بالاتری دارند.
تقویت تابآوری و انعطاف پذیری به ابزارهایی نیاز دارد. به طورمثال باید آنچه را که هست، پذیرفت؛ بر روی راهحل ها تمرکز کرد و مشکلات را نادیده گرفت که اینها نیاز به آمادگی ذهنی خاصی دارد. یادگیری تکنیکهای مدیریت استرس، حل مسئله، پذیرش تغییرات و ارتباط موثر میتواند به افزایش تابآوری کمک کند.
حق داری عصبانی شوی اما حق نداری پرخاش کنی!
تحقیقات نشان داده است که پرخاشگری و تابآوری با یکدیگر ارتباط معکوس دارند یعنی نبود تابآوری منجر به پرخاشگری میشود و وجود عوامل محافظتی مانند تابآوری میتواند افراد را از افتادن به ورطه پرخاشگری محافظت کند چراکه هر انسانی بالاخره عصبانی میشود اما باید بتواند هنگام عصبانیت خود را کنترل کند.
کسی که نتواند خشم خود را مدیریت کند، پرخاشگری خواهد کرد البته همه ما حق داریم که عصبانی شویم اما حق نداریم هنگامی که عصبانی شدیم، پرخاشگری کنیم.
کسی که نتواند خشم خود را مدیریت کند، پرخاشگری خواهد کرد البته همه ما حق داریم که عصبانی شویم اما حق نداریم هنگامی که عصبانی شدیم، پرخاشگری کنیم.
با تاکید بر اینکه مدیریت هیجانی و مدیریت و کنترل خشم مهارتی است که همه باید یاد بگیرند، افزود: هنگامی که افراد در موقعیتهایی قرار میگیرند که عصبانی میشوند، باید موقعیت را ترک کنند، عضلات را شل کنند، نفس عمیق بکشند و فکر کنند اگر کار نسنجیده کننند چه عواقبی برای آنها در پی خواهد داشت.
فرد قرار گرفته در موقعیت پرتنش باید تلاش کند از فرد آگاه کمک بگیرد. مثلا کودکی که در مدرسه گرفتار قلدری دیگران میشود و زورش به آنها نمیرسد باید از ناظم، معاون یا مدیر مدرسه و همچنین از والدین خود کمک بگیرد. اینها مهارتهایی است که همه افراد باید یاد بگیرند تا با بالا بردن آستانه تابآوری از عهده مشکلات زندگی برآیند. این مهارتها قدرت مقابله افراد با شرایط سخت را بیشتر میکند.
شواهد پژوهشی زیادی وجود دارد که نشان میدهد برخی آموزشها و مهارتها مانند مهارت حل مساله، مهارت مدیریت هیجانی، مهارتهای ارتباط موثر، مهارت مدیریت ذهن و حل مساله میتواند ظرفیت تابآوری و روانی و عاطفی را بالا ببرد و توانایی انسان را برای مقابله با مسائل جاری و روزمره بیشتر کند.
مدیریت خشم و اهمیت تابآوری
سخن گفتن از حس عصبانیت، اشاره به حسی است که همه مردم آن را تجربه کردهاند و حتی روزانه ممکن است این حس را بارها تجربه کنند اما عدم مهار این حس را میتوان در پرخاشگری و نزاع مشاهده کرد و متاسفانه مردم اهمیت کنترل عصبانیت و خشم و ضرورت تابآوری را آنچنان که باید درک نکردهاند.
تابآوری یک ویژگی حیاتی است که میتواند به افراد کمک کند تا با چالشها و فشارهای زندگی مواجه شوند و از آنها عبور کنند. این ویژگی میتواند توسعه یابد و تقویت شود. با تمرین خودآگاهی، تقویت روابط اجتماعی، یادگیری مهارتهای حل مساله و مدیریت استرس، میتوان تابآوری را افزایش داد.
عصبانیت و خشم یک احساس طبیعی است که باید پذیرفته شود، اما پرخاشگری نباید جایگزین آن شود. با مدیریت صحیح خشم، میتوان به حل مسائل و بهبود روابط کمک کرد. تقویت تابآوری نه تنها به فرد کمک میکند تا زندگی بهتری داشته باشد، بلکه به ایجاد جامعهای شادتر، پایدارتر و مقاومتر نیز کمک میکند.
مهارتهای ارتباط موثر را دریافت کنید
مهارتهای مدیریت ذهن را دریافت کنید
خشم آری! پرخاشگری هرگز.
تاریخ ثبت : 1403/05/17